Work Work Work Work 6: Out of the office?

De werkvloer van de 21ste eeuw ? Die is niet meer van vast tapijt. Er ligt al eens een schapenvel. Of een yogamat. Kantoorwerk kan – geef maar toe – ook in pyjama thuis, in de koffiebar of de coworkspace. “De nieuwe generatie weet dat ze lang zal moeten werken en heeft geen zin om dat op een saaie plek te doen.” 

Veel schermwerkers zijn het ondertussen gewoon om een of meerdere dagen per week thuis te werken, skype-meetings te houden of vanuit een coworkspace in hun thuisstad hun dagtaak te volbrengen. Het nieuwe werken, zoals dat dan heet, is niet eens nieuw meer. Het is voor velen dagelijkse realiteit. Rapporten nalezen aan de kassa van de supermarkt ? Tijdens de zwemles van de kinderen ? Op het treinperron ? Waarom niet ? Leve gratis wifi op openbare plekken. Leve WeTransfer en Dropbox. Leve interne chatsystemen. Bedrijven merkten dat ‘veel afwezigen’ handig kan zijn : het aantal vierkante meters kan gereduceerd en werknemers die toch ter plekke zijn, kunnen aanschuiven aan gelijk welk bureau. Dat is al lang geen nieuwigheid meer.

Flexibel en interactief

Iedereen blij dus ? Win-win ? Zo simpel is het niet. Eens geproefd van een rustigere omgeving, een gezelligere, een speelsere of gewoon eentje dichter bij huis, komen de vragen richting baas. “Kunt u een stilteplek voorzien alstublieft ? Een sofa om wat gezelliger te kunnen vergaderen ? Een telefoneerhoekje ? Deftige koffie misschien en verschillende soorten thee ? En een bureau om aan te staan in plaats van aan te zitten ? Want zitten is ongezond.”

Wat kleine, onnodige luxes lijken voor een besparende baas, blijken evidenties voor de flexibele generatie. Die weet dat ze lang zal moeten werken, maar heeft geen zin om dat op een saaie plek te doen. Of vanuit de file. “We hebben letterlijk de vraag gekregen van een Vlaams bedrijf : dat ze moeite hebben om personeel te vinden, omdat hun kantoren wat saai waren. Of wij een aantrekkelijker plek konden maken”, legt Mathieu Bellens van ontwerpstudio Five Am uit Kortrijk uit. “Dus creëerden we een stiltehoek en toffe vergaderruimtes, en werkten we voor de kantoren met warme materialen.” Ze bedachten ook een eyecatcher : een caravan die ze verbouwden tot mobiele werkplek die overal neergepoot kan worden.

Remy Schepens, managing director Benelux van de Zwitserse meubelfabrikant Vitra, weet dat aantrekkelijke werkplekken high potentials aantrekken. “Er is een war for talent aan de gang. En het gaat snel. Die kenniswerkers kunnen overal werken. Als ze naar kantoor komen, doen ze dat omdat ze ernaartoe wíllen komen. En om anderen te ontmoeten. Dus is er een inrichting nodig die daarop voorzien is. Die zelfs interactiviteit stimuleert. Zonder gedoe. Het is aan ons, fabrikanten, om meubeloplossingen te bedenken die daarin passen, die mooi en aantrekkelijk zijn.”

Semi-privé op het werk 

Maar ook praktisch. Met bijvoorbeeld bureaus en vergadertafels met inductie- oplaadstations voor smartphones en tablets : als je die op het tafelblad legt, laden ze op. Nog nieuw : het antibacteriële bureau. Het stoot letterlijk bacteriën af. Belangrijk als er elke dag iemand anders aan tafel zit. “We zijn ver gevorderd in een onderzoek naar materialen uit de medische sector die antibacterieel zijn. Die zijn immers nog veel belangrijker op plekken waar op één dag verschillende mensen aan dezelfde tafel terechtkomen. We ontwikkelen ook een soort pay per use-systeem : bedrijven kunnen dan een meubelabonnement nemen en wij voorzien in wat ze op dat moment nodig hebben. Veranderen de noden, dan nemen we bijvoorbeeld vergadertafels weg en zetten we er een sofa voor in de plaats.”

Ook Prooff, een meubelbedrijf uit Nederland, specialiseerde zich jaren geleden al in het nieuwe werken. “Ik noem het eerder tijd- en plaatsonafhankelijk werken”, zegt Karian van der Haak, marketingmanager van Prooff. “We richten ons op verschillende werkgerelateerde activiteiten die gedaan worden in de ‘publieke ruimte’ (ook wel third space genoemd, of break-out areas) van de werkvloer – daar waar de ontmoeting plaatsvindt. Door die focus zul je ons niet zo gauw een traditioneel bureau en dito stoel zien uitbrengen. We hebben bijvoorbeeld een PhoneBox en een sta-bureau met de allerbeste akoestische waarden. Daar krijg je een semi-privégevoel en kun je telefoneren of even iets staand uitwerken, het is een soort landing spot.”

Van job- naar kantoorhopper 

Hospitality, een term die alleen voor restaurants of hotels gebruikt werd, blijkt ook in de kantoorwereld ingang te vinden. Moet de CEO of hr-manager de perfecte gastvrouw of -heer worden voor degenen die overwegen om voor hun bedrijf te werken ? En beconcurreren kantoren van de toekomst elkaar op dat vlak ?

Spaces, een populaire keten van coworkingplekken in Nederland, werd in elk geval opgericht door Rattan Chada, die ook modemerk Mexx en hotelketen CitizenM uit de grond stampte. “Hier kun je jezelf omringen met mensen die graag doen wat ze doen. Niets helpt je beter uit een mental block dan een echt goede kop koffie, geserveerd door een van onze barista’s”, klinkt het. Ook in het pakket : droogkuis, een schoen- en fietshersteller en een computerassistent. “Wij nemen de vervelende taakjes wel over”, aldus het kantoor.

Allerlei extra’s biedt ook Fosbury & Sons, een nieuwe coworkingspace die begin november opent in Antwerpen. “We hebben gezond en lekker eten, en plannen een programma met sport- en bewegingssessies – van yoga en bootcamps tot minivoetbal en tai ki kung.”

Coworkspaces en corporate bedrijven groeien meer en meer naar elkaar toe. Spaces bijvoorbeeld sloot deals met bedrijven die hun werknemers abonnementen in de werkplekken geven. Het is een logische evolutie als je het grotere plaatje bekijkt, vindt Remy Schepens van Vitra. “Bedrijven die nu 5000 werknemers in dienst hebben, zullen binnen tien jaar misschien nog maar 500 mensen tewerkstellen. Al de rest zullen ze met freelancers doen, die ingeschakeld worden bij projecten. Die mensen kiezen zélf waar ze gaan werken.” Na de jobhoppers, de kantoorhoppers ?

Vereenzaming tegengaan 

Schepens wijst bovendien op de noodzaak van samenwerken, ook als je als freelancer eigenlijk alleen werkt. “Vereenzaming is een van de uitdagingen voor jongeren. Een aantrekkelijke werkplek met anderen verhoogt het welbevinden.” Niet te onderschatten, vinden ze ook bij Fosbury & Sons. “Voor vele freelancers, thuiswerkers en kleine bedrijven is afzondering het grootste probleem. Wij noemen dat het ‘pyjama-effect’. Je moet de deur niet uit, je moet niet onder de mensen komen, dus blijf je in je pyjama rondlopen. Dat heeft een negatief effect op je drive om de dag te beginnen, en op je zelfwaardering.”

Ook Fosbury & Sons mikt op kruisbestuiving tussen individuen, kmo’s en grote corporate bedrijven. “Voor bedrijven tot twintig personen zijn wij een mature, professionele werkomgeving. Grote firma’s gebruiken ons als representatief satellietkantoor. Werknemers die nu af en toe thuis werken, kunnen op die manier met enkele collega’s terecht in een volwassen werkomgeving. Ze kunnen er klanten of leveranciers ontvangen, of nieuwe contacten leggen. Belangrijk is dat ze niet meer elke dag naar het hoofdkwartier moeten pendelen. Ze kunnen met de fiets naar hun werkomgeving, zonder van werkgever te moeten veranderen. We noemen het ‘thuis-stad-werken’, het nieuwe thuiswerken”, aldus Stijn Geeraets en Maarten Van Gool van Fosbury & Sons.

Grote bedrijven willen ook de sfeer van coworkingspaces naar hun eigen kantoor brengen, wegens bijna synoniem met dynamiek, frisse blik, flexibiliteit, kruisbestuiving en connectivity. “Voor grote organisaties is het belangrijk om hun voelsprieten uit te steken en te weten wat er rondom hen gebeurt. Door medewerkers op een fysiek platform zoals het onze te laten werken, kunnen ze gemakkelijk buiten de muren van het bedrijf treden, brainstorms organiseren, nieuwe ideeën opdoen en zitten ze met de neus op de aankomende trends.”

Leen Creve

Deze tekst verscheen eerder in Knack Weekend Interieur Special van 12 oktober 2016

Lees ook Work work work work 1, 2, 3, 4 en 5

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *