Picture Perfect (5): Opera Domestica 2

Wohow! Ik denk dat die diepgaande analyse uit mijn mond kwam, toen ik in Kanal Centre Pompidou deze kast zag. Eerlijk is eerlijk, ik had verwacht om niet écht verrast te worden door de stukken die op de expo Between Art and Design, the Belgian Scene getoond zouden worden. Immers, de expo bracht immers flink wat objecten samen van Belgische ontwerpers die ik de jongste jaren goed opgevolgd heb. De meeste objecten, tussen kunst en design dus, had ik al gezien op tentoonstellingen.

De organisatie, in handen van Flanders DC en Brussels Design September, was erin geslaagd om met toonaangevende galerieën te werken: uit Brussel Atelier Jespers, Maniera, Victor Hunt en Spazio Nobile, uit Antwerpen Valerie Traan, uit Londen Gallery Fumi, uit Milaan Nilufar en uit Parijs Armel Soyer. Dus het geheel was, zo allemaal samen, toch wel indrukwekkend.

Maar ontroerd, verwonderd en verbaasd, werd ik vooral door deze bovenstaande Opera Domestica II / Similar Difference van de Belgisch-Nigeriaanse Ola-Dele Kuku.   Waarom? Omdat de smalle kast  een wiskundig en toch verrassend ritme heeft? Omdat ze een  aantrekkelijke textuur en patine heeft en ook breed kan worden? Of omdat ze wonderwel past in de oude galmende Citroën-garage waar Kanal gehuisvest is? Een plek die niet op mensenmaat maar op auto-maat gemaakt is. Geeft de kast geborgenheid? Ik blijf er rond lopen, kijken, tellen. En not touching. Want dat mag niet.

Vandaag, een paar weken  later, bel ik curator Inge Vranken van Flanders DC, die de tentoonstelling samenstelde. Want de Opera Domestica II / Similar Difference blijft mij fascineren. “Mij ook,” geeft ze toe. “We leerden het meubel kennen midden jaren negentig, toen Ola-Dele bij het Vizo (de voorloper van Design Vlaanderen, op zijn beurt de voorloper van Flanders DC)  bij ons kwam aankloppen voor financiële ondersteuning. We brachten hem in contact met een technische school in West-Vlaanderen die meubelmakers opleidde. De studenten studeerden met dit project af. In die verschillende kasten en laden zitten bovendien spelletjes, allemaal met andere houtbewerkingstechnieken gemaakt door scholieren. In massief hout en met laminaat. Deze kast werd toen getoond in de expo van de Henry Van De Velde Awards, toen die nog plaatsvond in het Design museum Gent. De kast kreeg toen al de Publieksprijs. Velen hebben ze dus al gezien. En toch schrik ik ook van de vele enthousiaste reacties die ik nu krijg, van het publiek van 2018. Hét beste bewijs dat het op zijn plaats staat op de expo,” vindt ze.

In Kanal Centre Pompidou staat het prototype van de kunstenaar zelf, maar de kast is ook enkele keren verkocht geweest. Dus ze staat ook bij mensen thuis? Maar waar? Ik zou ze graag in werking zien. En in beweging.

Via deze link kom je terecht bij een catalogus van de reeks Opera Domestica.
 Between art and design, the belgian scene, loopt nog tot 4 november in Kanal.

Picture Perfect is een reeks waar ik vorige zomer mee gestart ben en waarbij ik telkens 1 specifiek beeld bespreek. Dit is de vijfde. De eerste vier vind je door bovenaan op Picture Perfect te klikken.)