In the mood for … snow

Sneeuwrecord? Hopla.

Beter binnen blijven vandaag?

Flos lamp en Aytm magazinehouder, gespot op de Instagram van Bart Degryse, invoerder van designmerken.
Notes, een kast van Moggdesign, te koop bij Domus Plus in Roeselare.
schapenvel bij Juttu

Ik schreef dit najaar een klein artikel over schapenvellen in een dossier over landelijk wonen in Nest Magazine:

Game of Thrones fan of niet, een schapenvel werkt altijd. Bij Juttu hebben ze het jaar rond schapenvellen in de winkel liggen. Line Vanvoorden van Juttu kent de do’s en dont’s van het schapenvel in huis.

Do:

*gebruik het winter én zomer. Wol is immers isolerend. Warm op een koude vloer in de winter, verkoelend op een rotan tuinstoel in de zomer. Maar altijd dat extra laagje comfort.

* Als er wat knopen inzitten, kan je de wol borstelen met en klassieke haarborstel, wel een model met haar, dus geen met plastic nopjes op, die trekt de haren los.

* Klop het regelmatig uit met een mattenklopper of hang eens buiten.

* Kies een schaap dat qua kleur je interieur past.

* Sneeuwreinig eens: leg het op de wol-kant op de sneeuw en klop daarna de sneeuw uit. Proper.

Dont:

  • Maak het niet nat. Sommige vellen zijn speciaal behandeld zodat ze wél in de wasmachine kunnen, maar de regel is dus: niet wassen. Wordt een “normaal schapenvel” toch te nat, dan verstijft het. Dan kan je het misschien oliën om het weer wat soepel te maken.
  • Leg een vel van een donkerbruin of zwart schaap niet in de zon, het verkleurt snel.

 

Set, ijsbeertje slaapt, van Fransceso Bindaré voor Edra.
Fountain salontfael van Tokujin Yoshioka voor Glas Italia. Bevroren fontein weliswaar. Murano glas, gegoten, in vorm gebracht en daarna bewerkt met een beitel.
Hotaru Marker Light van Barber Osgerby, te koop in de nieuwe accessoirelijn van de Brusselse Marina Bautier.
Ultima Thule kan van Tapio Wirkkala voor Ittala, geïnspireerd door het ijs van Lapland, een ontwerp van 1968.

deze Ultima Thule collectie was ook opgenomen in de expo A Wild Thing, het verlengde van een boek van dr. Hilde Bouchez.

“Veel voorwerpen die we gebruiken zijn tam,” legde ze uit toen ik haar interviewde.   “Wanneer elke verwijzing naar de natuur of naar de mens die het gemaakt heeft verdwenen is, noem ik ze tam. Toch zijn er nog degelijk wilde dingen vindbaar: objecten die een intrinsieke kwaliteit uitstralen, niet bepaald door functie, noch door louter vorm, evenmin door een concept en al helemaal niet door een trend. Wat is het dan wel dat ervoor zorgt dat ene glas meer ‘aura’ heeft dan het andere, meer glans, meer passie, meer ‘mystieke allure’?”

Na drie jaar onderzoek aan KASK School of Arts rond fenomenologische kwaliteiten in design -zoals het dan filosofisch en academisch heet – bracht Hilde Bouchez nu het antwoord op die vraag in het boek Het Wilde Ding. Dat bestaat uit negen essays: over designgeschiedenis en consumeren, over sociaal design en nadruk op ecologie van een jonge generatie, maar ook over westerse kosmologie, over de ambachtsman, grondstoffen, over fluisterende viltsters in Kirgizië en ten slotte over l’orgasme permanent: het zoeken naar schoonheid en vreugde in het alledaagse. In het boek echter geen foto’s van objecten “precies omdat niet het beeld van een object, maar het echte wezenlijke object zelf zo belangrijk is,” aldus Bouchez.

 

Kussen van Pernille Folcarelli, bij Home Made Stories.
Ceramic Clocks van George Nelson, heruitgebracht door Vitra. Kijk ook even op de website, er staat een geweldig filmpje over hoe die gemaakt worden op de homepage.
Gefilterd licht, organische vormen… deze No1 van Gebrüder Thonet Vienna is ontworpen in 1850!

 

Wat je absoluut moet gezien hebben om mee te zijn met de woontrends voor 2018? Je vindt hier tot het einde van het jaar enkele moodboards. Hier deel 2 en  deel 1.