In the mood for …. rings

Wat was was voor was was? Is.

Daar moet ik aan denken als ik de vele ringen zie die in hedendaagse en hippe interieurs gepresenteerd worden.

Menu kaarsen- of stengelhouder

Ze zijn immers vooral gewoon wat ze zijn: een ring. Een ronde inkadering dus van lucht. Je kan er knal doorheen kijken. Maar ze zijn natuurlijk wel bedoeld om iets toe te voegen aan een ruimte. Maar wat precies, daar ben ik nog niet helemaal uit. Functie soms, zoals hieronder in deze containers van Studio Segers voor XL Boom die ook als serveerschaal kunnen dienen.

Ook als lamp zien we veel ringen terugkomen. Peter Ameloot, General Manager van Delta Light, de Belgische verlichtingsfabrikant, wist mij te vertellen waarom we zoveel ringlampen zien, toen ik hem er in de herfst naar vroeg voor het magazine Feeling Wonen.  “Ringen en bij uitbreiding ronde vormen zorgen voor een zacht tegengewicht ten opzichte van de architectuur die vaak recht en strak is,” zei hij toen. ” Omdat je er letterlijk door kan kijken voelen ze ook minder zwaar. Ook wanneer de lamp niet brandt. Dan heeft het meer iets van een sculptuur.”

Superloop van Delta Light, vanaf 822 euro.

 

Hij legde me uit dat het technisch ook makkelijker geworden is, ringlampen maken. Vroeger bestonden al wel vaker ronde armaturen, maar door de led-technologie is men nu beter in staat om ringen te maken, met aandacht voor verfijning en detail. Leds kunnen op een plooibare drager bevestigd worden en er bestaan kleinere componenten die buigresistent zijn.”

Ook deze lamp kwam ik toen tegen :

Ellisse van Federico Palazzari voor Nemo, vanaf 1543 euro, te koop bij Domus Plus.

Maar dus: de ring blijft nog even. Zoals Alain Gilles me vertelde toen hij het over de cirkelspiegel in huis had: de art-deco revival is een van de verklaringen voor de nadruk op deze geometrische basic. Als lamp mag ze dan strakker en dunner dan ooit toegepast kunnen worden, ook de dikkere ring duikt meer en meer op. Stoer eerder dan fragiel. Extra zwaar eerder dan fijn. Zoals de kruidenstamper  van Design House Stockholm helemaal bovenaan dit bericht, of zoals het werk van Sigve Knutson op de poster van Poème Brut, een van de lente – expo’s van Design museum Gent.  Dik, vet, bruut.