In the mood for … bold

Stoer en bruut. Dik en potig. Uitgesproken en betrouwbaar. Terwijl er enerzijds een extreme elegantie te bespeuren valt in hedendaagse interieurs, lijken stevige structuren tegelijkertijd aan belang te winnen. We zien dikke zuilen en kolommen opduiken onder stoelen en tafels. Onder lampen en bijzettafels. Bijna Flintstones-achtige creaties zijn het, maar dan wel strak afgewerkt.

Waar ze vandaan komen? Uit het hoofd van ontwerpers zoals de Duitser Sebastian Herkner bijvoorbeeld. Hij ontwierp de schommelstoel hierboven ( voor  Very Wood) en een rist andere stevige stoere meubels. Dus mailde ik hem met de vraag waarom hij zo houdt van deze vormentaal.

Pipe van Moroso, van Sebastian Herkner, met op de grond een bowl van Destroyers Builders, zie hieronder.

“It ’s about stability and substance,” antwoordde hij exact dertien minuten na mijn vraag. “I actually got inspired by the fact that designers thought about thin structures the last years. I wanted to do the opposite by making structures fat like in Brutalism. I like this strong characters like from cartoons. The bold legs of Pipe are quite graphical and 3 years ago very new and something to discuss. Now the range is running pretty well and we add new members to this family this year with Moroso. I think designs wants to get in a more elegant but brutal and sophisticated and less Scandinavian and powder colored direction.  I think this is an attitude and message.” There you go. Een statement dus. En een reactie op al dat softe gedoe?

Op Collectible, de nieuwe Brusselse beurs voor “verzamelbaar design” die 8 maart de deuren opent voor het grote publiek en loopt tot zondag 11 maart, zullen er in elk geval flink wat van deze statement pieces te zien zijn. Vooral in aluminum dan. Is dit dan het officiële moment om  – na populaire voorlopers uit de Bauhaus en daarna jaren 80 –  een nieuwe generatie buismeubelen te verwelkomen? 

Os and OOs Tunnel Collection, op Collectible.
Studio Dessuant Bone voor Allaert aluminium en Damn Magazine, te zien op Collectible.
Radiator van Tijs Gilde, te zien op Collectible

Ook aanwezig op de beurs: Linde Freya Tangelder van het duo Destroyers Builders. Zij legt uit hoe de vormgeving van de nieuwigheden ontstond.

“De aluminium objecten  zijn ontstaan vanuit de fascinatie voor architecturale en industriële vormen,” legt ze uit. “Zowel hedendaagse als klassieke fragmenten liggen aan de basis van de vormentaal van deze objecten. Zo komt het kruisgewelf terug in Cross Vault, een laag zit-element. De bijzettafel Bold Side Table is opgebouwd uit een industriële buis. Het gebruik van -met de hand bewerkt – aluminium, laat een lichte, wolk-achtige textuur na, die de eenvoud van de objecten laat zien.” Ook te zien: een stoel met zuilen als poten uit spaanplaat en geperste textiel- “Ik vind het uitdaging om vanuit deze industriële en hedendaagse materialen, menselijke en sculpturale objecten te maken,” legt ze uit.

OP Collectibel zelf zag ik de tentoonstelling Hardcore, met flink wat industriële materialen. En ook: deze buisXL stoel, uit ventilatiebuizen gemaakt door Lucas Munoz. Nice!

Lucas Munoz op Collectible

Toch is het niet  alleen in de sector van avant garde of limited edition design is de evolutie aan de gang. Ook in de meer mainstream collecties zijn stoere en dikke poten te zien. Hieronder nog een selectie van drie pas uitgekomen tafels in hout. Massief, inderdaad.

Piet Boon

 

Philippe Malouin voor Resident NZ.
Tafel van Sam Accocceberry voor Collection Particuliere.

 Voorloper was ook Faye Toogood, met onder meer deze collectie, vandaag nog gedeeld op Instagram.